Sunday, December 25, 2011

Julfrid

Nu har lugnet lägrat sig för en stund i huset hos mamma och pappa... Ett gäng sitter vid sina respektive datorer, några sitter o lyssnar på julmusik på tv'n, medans en grupp är nere vid sjön för årets julbastu och eventuella julbad i sjön.

Själv ligger jag i hörnet där jag tagit nedanstående bild från (mina knän på bilden), den krassa statusen är att jag mår precis som vanligt med undantag för att jag har ondare än vanligt eftersom jag suttit upp mer dessa dagar än jag är van vid. Trötthet över att kroppen inte håller som jag vill blir mer påtaglig stunder som dessa... Hade gärna varit med till sjön, men den korta sträckan genom skogen är fullkomligt otänkbar just nu så jag får istället tänka mig julbastun och hur mysigt det är.



Kan passa på att berätta lite om hur julen varit här:

Vi kom hit i torsdags kväll då vi valde att pusha järnet och satsa på att istället få en extra dag här i Vångsunda när vi ändå skulle åka så långt. Fredag blev en väldigt avslappnad dag med förberedelser som var skön och min kropp behövde verkligen vilan, hade fruktansvärt ont efter resan upp.

Lördag/Julafton började med en helvild mage som sparkade så jag vaknade tidigt, konstaterade stillsamt att man tydligen inte behöver vara född för att uppskatta förväntan som kommer med julfirandet. Mitt på dagen åt vi julbord tillsammans :) för att till kl 15 sjukna ner runt tv'n o se kalle anka med vänner! Tyckte det var ett trevligt inslag med Moreus som årets julvärd! Bra jobbat! Fikat intogs efter kan du vissla Johanna och sedan var det dags för Julevangeliet som blev i 3 varianter i år... En text skriven av Milena föreställande Maria nygravid och tankarna hon måste upplevt, sen läste pappa från Lukasevangeliet innan kusinerna visade en filmatisering av evangeliet inspelat under fredagen i Vångsunda. Så var det dags för paketen! Alla blev nog glada och nöjda, som vanligt tog det nästan 3 timmar att ta sig genom den stunden :) Jag var helt slut vid 21.30 så då tackade jag för mig och valde istället att gå o lägga mig.

Söndag/Juldagen är det vanliga i vår familj att vi växlar från att vara svenskar till att vara engelsk/afrikaner, så mitt på dagen drack vi te med mince pie och på em åt vi kalkon middag tillsammans innan pudding till efterrätt! Mumma :) Nu på kvällen är som sagt de som orkar iväg på bastu och vi andra degar så mkt vi kan innan karusellen tillsammans fortsätter!

GOD FORTSÄTTNING!!!

No comments: